5 rzeczy, których trzeba nauczyć Dziecko
Tekst Aneta Boritzka
Czego trzeba nauczyć dziecko?
Rodzice bez wątpienia są najważniejszymi osobami dla swojego dziecka. Codziennie spędzają z nim czas, zapewniając mu poczucie bezpieczeństwa. Towarzyszą w nabywaniu nowych umiejętności. Obserwują jego szybki rozwój.
Dziecko już od samych narodzin chłonie wiedzę jak gąbka. Uważnie obserwuje co się dzieje wokół niego, przygląda się naszym zachowaniom, reakcjom, naśladuje nas. Uczy się na różne sposoby.
Jest to bardzo ważne, aby być dla niego jak najlepszym nauczycielem i przekazać mu niezbędne, pożądane cechy i wartości.
5 RZECZY, KTÓRYCH TRZEBA NAUCZYĆ DZIECKO
1. UCZCIWOŚĆ
Uczciwość jest to jedna z bardziej pożądanych wartości. Ludzie, którzy trzymają się zasad moralnych, mają własne konkretne przekonanie, na to, co jest dobre a co złe.
Nie podejmują decyzji pod wpływem impulsu, ale postępują w zgodzie z systemem wartości, którym się kierują.
Dlaczego jest to ważne, żeby nasze dziecko już od samych narodzin nabyło tę wartość?
Ponieważ na pewnym etapie dziecko zaczyna ukrywać przed nami, że coś nabroiło tylko po to, żeby uniknąć konsekwencji, jaką jest np. kara. Powinniśmy zatem każdorazowo, jak tylko wystąpi taka sytuacja, tłumaczyć mu, że nie powinien nic ukrywać, ani okłamywać, bo to przyczyni się do tego, że nikt mu nie będzie ufał. Nazywajmy zatem rzeczy po imieniu: to jest uczciwe, to jest nieuczciwe. To postępowanie jest właściwe, tamto nie. Takie zachowanie jest dobre, a takie złe.
Pokaż mu korzyści z postępowania zgodnego z zasadami moralnymi: „Ludzie będą Ci ufać”. Motywuj dziecko do tego, aby zachowywało się uczciwie; chwal za pożądane zachowanie: „Jestem z ciebie taka dumna, że potrafiłeś mi to powiedzieć, chociaż wiem, że było Ci ciężko”. Jeśli natomiast postąpi nie uczciwe, również trzeba dać mu do zrozumienia, że postąpił niewłaściwie: Jest mi bardzo przykro, że zachowałeś się w ten sposób. Nie chcę, żeby to się powtórzyło.
2. SZACUNEK
Szacunek kolejna wartość bardzo pożądana. Ucz go szacunku względem siebie samego, jak i innych osób. Nauczaj, poprzez rozmowę tłumacząc, że nie wolno podnosić głosu na starsze osoby, nie wolno bić i krzyczeć na innych, należy ustąpić osobie starszej miejsca w autobusie, nie wolno nikomu przerywać w rozmowie.
Okazuj szacunek dziecku taki sam jak względem osoby dorosłej. To, że nasze dziecko jest malutkie,nie znaczy, że nie ma prawa do szacunku.
Akceptuj jego własne zdanie, wysłuchuj je do końca, nie przerywaj.
Wspieraj w wyrażaniu własnej opinii. Szanuj jego indywidualność i odrębność. Przyjmuj odmowę. Ochraniaj jego cielesność. Dotrzymuj obietnic danych dziecku.
Ucz dziecko szacunku poprzez dobry przykład, jaki sam dajesz.
3. POKORA
Pokora jest cnotą moralną, która m.in. polega na nie wywyższaniu ponad inne osoby. Jeżeli dziecko uważa, że wszystko, co robi i mówi zawsze jest najlepsze i uważa, że powinno być przez innych wyjątkowo traktowane, zdecydowanie brakuje mu pokory.
Osoba pokorna okazuje szacunek względem innych, nie gardzi odmiennym punktem widzenia, nie wyśmiewa się. Może się nie zgadzać z czymś, jednak nie wdaje się w kłótnię, że za wszelką cenę ma rację.
Nie spełniaj każdej zachcianki dziecka. Wówczas będzie uważało, że wszystko mu się, ot, tak należy. Uczmy dziecko wdzięczności, za to wszystko co już posiada, że wcale nie musi mieć kolejnej zabawki, bo taką ma Kasia czy Marek albo tylko dlatego, że jest teraz na topie.
Nie chwalmy dziecka bez powodu, ponieważ w przyszłości będzie oczekiwał ciągłych pochwał i uznania za cokolwiek, a jeżeli spotka się z krytyką ,nie będzie na nią w ogóle przygotowany. Nie będzie umieć sobie poradzić z nową dla niego sytuacją i uczuciami, które odczuwa. Dziecko powinno poznawać swoje mocniejsze i słabsze strony.
Pokazuj mu, w czym jest dobry, a nad czym mógłby popracować.
4. EMPATIA
Empatia-jest to bardzo ważne, żeby dziecko potrafiło się postawić w sytuacji drugiej osoby. Kiedy małe dziecko uderzy rodzica i wydaje mu się, że jest to fajna zabawa. Trzeba uświadomić mu, jak się czujemy w takiej sytuacji.
Kiedy mnie bijesz, sprawiasz mi ból, to mnie nie śmieszy, jest mi smutno. Chciałbyś, żebym ja też w taki sposób się z Tobą bawiła? Czy sprawi Ci to przyjemność, kiedy ja Ciebie uderzę?
Poprzez naukę empatii, dziecko automatycznie stanie się bardziej wrażliwe na uczucia drugiej osoby.
Zrozumie, dlaczego może swoim zachowaniem, komuś sprawić przykrość.
5. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Odpowiedzialność-osoby odpowiedzialne wykonują wyznaczone zadania i robią to na czas. Ta umiejętność bez wątpienia przyda się dziecku w dorosłym życiu.
Powierzaj więc dziecku konkretne zadania, za które tylko on będzie odpowiedzialny. Oczywiście zadania odpowiednio dostosowane do wieku. Dziecko powinno wiedzieć, że każde jego zachowanie niesie za sobą odpowiednie konsekwencje czasem dobre czasem złe.
Zachęcajmy dzieci do włączania się w obowiązki domowe np.: wyrzuć ten papierek do śmieci, zanieś swoją piżamkę do prania, poukładaj zabawki. Małe dzieci bardzo chętnie wykonują te polecenia i cieszą się, że mogą pomóc.
Czują się przez to również docenione, że aktywnie angażują się w życie rodzinne pomimo tego, że są takie malutkie.