BOMBA KALORYCZNA?

Powszechnie uważa się, że orzechy są dla nas tłustą i kaloryczną przekąską, jednak zalety ich spożywania znacznie przewyższają nad wadami. Zdecydowanie lepszym dla naszego organizmu rozwiązaniem będzie uniknięcia innych mniej pożywnych przekąsek jak chipsy, ciasteczka, cukierki.

Orzechy są nie tylko pokarmem wysokoenergetycznym i wysokobiałkowym, ale mogą również obniżać ryzyko nowotworu i choroby wieńcowej. Orzechy zawierają związki chroniące serce i zdrowy tłuszcz jednonienasycony. Kiedy orzechy są jedzone zamiast tłuszczów nasyconych i kwasów tłuszczowych „trans, spada stężenie cholesterolu oraz ryzyko tworzenia blaszek miażdżycowych w tętnicach.

Orzechy są zdecydowanie bogatym źródłem wielu cennych witamin, minerałów, a także innych składników odżywczych.

Co zawierają:

Błonnik- zmniejsza wchłanianie cholesterolu,dzięki czemu zapobiega chorobom układu krążenia, a także stężenia glukozy we krwi (jest więc korzystny dla osób chorujących na cukrzycę). Podstawową cechą błonnika jest zdolność do chłonięcia wody co oznacza, że na długi czas w żołądku daje nam uczucie sytości (korzystny dla osób, które są na diecie bądź mają problem z podjadaniem).

Białko-jest podstawowym składnikiem budulcowym, pomaga w kształtowaniu naszej sylwetki. Białko zdecydowanie jest również źródłem energii, pozytywnej energii jest korzystne i szczególne polecane osobom przemęczonym, przepracowanym zwłaszcza umysłowo, gdyż poprawiają pracę mózgu, a także wpływają na koncentracje i zdolność uczenia się.

Fitosterole- substancje roślinne, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu, chronią przed niektórymi nowotworami i chorobą wieńcową; mają również zastosowanie w leczeniu chorób autoimmunologicznych (tarczyca, reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczyca). Związki te występują w największej ilości w orzechach pistacjowych.

Potas- jest niezbędny do prawidłowej pracy serca, jak i zapobiega obrzękom. Zapewnia prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową i kwasowo- zasadowa organizmu. Występuje w orzechach pistacjowych; może obniżać ciśnienie krwi i zmniejsza w znaczny sposób ryzyko wylewu.

Resweratrol– wpływa korzystnie na układ sercowo- naczyniowy. Jest wykorzystywany w leczeniu cukrzycy, redukcji nadwagi, jak również zmniejszenia ryzyka wystąpienia choroby nowotworowej czy wylewu.

Selen- pomaga zapobiegać powstawaniu zmian nowotworowych w narządach i tkankach, zapobiega chorobom oczu, jak i serca. Wspomaga walkę organizmu z różnymi bakteriami i wirusami. Broni organizm przed opryszczką i półpaścem. Odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy i może ograniczać poporodowe występowanie zapalenia tarczycy. Największym źródłem selenu są orzechy brazyliskie

Witamina E-chroni przed chorobą wieńcową oraz zaćmą. Jest odpowiedzialna w dużej mierze za wspomaganie płodności, o czym więcej dowiesz się tutaj. Największe ilości tej witaminy występują w orzechach laskowych oraz migdałach.

Rodzaje orzechów:

Orzechy włoskie
Zawierają wapń, żelazo, bor, cynk, magnez, mangan, kobalt duże ilości magnezu B1,B2,B6,B9 choliny, wysoka zawartość kwasów omega 3 i 6, błonnik, fitosterole, kwas elaginowy (który może hamować wzrost komórek nowotworowych). Zalecane szczególnie osobom w ciąży, a także z chorobami autoimmunologicznymi.
orzechy włoskie
Orzechy laskowe
Posiadają wysoką zawartość witaminy E, są również bogatym źródłem witamin z grupy B i witaminę K. Bogate w potas, magnez, wapń, fosfor, żelazo, cynk, a zwłaszcza w mangan oraz miedź. Pomagają przy zaparciach, zapobiegają powstawania anemii, regulują gospodarkę hormonalną organizmu. Podnoszą odporność organizmu. Wykazują pozytywny wpływ na łagodzenie skurczów, poprzez to pomagają w złagodzeniu bólów miesiączkowych. Zalecane szczególnie osobom narażonym na stres, bezsenność, osłabienie, kobietom w ciąży.
 Orzechy
Orzechy brazylijskie
Bogate źródło selenu, magnezu, fosforu, wapnia, boru, cynku. Znaczne zawartości witamin z grupy B i E. Wpływają korzystnie na pracę serca, układ nerwowy, skórę, płodność (poprawiają jakość nasienia oraz sprawność poruszania się plemników) wspomagają również odporność organizmu, bardzo korzystnie wpływają na metabolizm hormonów tarczycy (zwłaszcza na zmniejszenie przeciwciał AntyTPO). Wystarczy dostarczyć tylko 2 orzechy dziennie, żeby zapewnić dzienne zapotrzebowanie selenu.
orzechy brazylijskie
Pistacje
Na tle pozostałych orzechów w szczególności wyróżnia się ilością witaminy B6 oraz E. Ponadto zawiera: potas, żelazo, fosfor, miedź, magnez, mangan, luteinę, białko, fitosterol. Są również źródłem błonnika, który reguluje pracę jelit, dzięki temu wspomaga prawidłowe utrzymanie masy ciała. Pistacje są źródłem tiaminy niezbędnej do produkcji energii. Zapobiegają anemii. Mała ciekawostka orzechy, które my nazywamy pistacjami, Chińczycy nazywają orzechami szczęścia.
orzechy ziemne
Orzechy ziemne (arachidowe, fistaszki)
Zawierają witaminy z grupy B, cholina, PP, E, koenzym Q10 oraz składniki mineralne: magnez, miedź, mangan, cynk, selen, krzem, potas, bor, błonnik pokarmowy oraz białko. Ponadto w tych orzeszkach występuje resweratrol, chroniący przed nowotworem i wylewem. Pozytywnie wpływają na układ nerwowy. Zapobiegają: miażdżycy, nadciśnieniu, cukrzycy.

Migdały
Bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E, mangan, witaminę B, miedź błonnik, magnez. Przeciwdziałają powstawaniu chorób serca, cukrzycy. Wpływają pozytywnie na metabolizm organizmu. Posiadają również działanie antydepresyjne. Zalecane kobietom w ciąży, gdyż przynoszą ulgę w porannych nudnościach, usuwają zgagę, ale również dostarczają kwas foliowy niezbędny do prawidłowego rozwoju ciąży.

migdały