Wspomaganie płodności poprzez dostarczane witaminy

Ponieważ zmagam się z chorobą Hashimoto, która przyczynia się do niepłodności, również wspomniałam tutaj o produktach, które są niezalecane.

WITAMINA E

podobno jest nazywana witaminą płodności i młodości. Odpowiedni poziom witaminy E w organizmie ma dobry wpływ na owulację rozwój komórek płciowych oraz zarodka. Witamina E odpowiada też, za odpowiednią budowę endometrium. Witamina E wpływa również, na prawidłowe działanie narządów rozrodczych. Współdziałając z witaminami A i C zmniejsza ryzyko rozwoju chorób nowotworowych. Jest niezbędna u mężczyzn do prawidłowej produkcji nasienia. Pomaga w leczeniu męskiej niepłodności.

Znajdziemy ją w:

-olejach roślinnych (słonecznikowym, kukurydzianym),

-migdałach,

-jajach,

-marchewce,

-orzechach,

-kiełkach pszenicy,

-mleku.

witaminy jaja

Jakie inne wartości odżywcze dadzą nam wymienione produkty?

MIGDAŁY- łagodzą stres, obniżają poziom cholesterolu, zapobiegają chorobą serca i cukrzycy, prócz nadmienionej witaminy E posiadają wiele wartości odżywczych: witaminę B2, witamina B6, Tiamina, Ryboflawina, Niacyna, Kwas foliowy, a także minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, sód, cynk, a zwłaszcza Potas. Migdały stosowane są również przy chorobach układu moczowego. Osoby, które chorują na Hashimoto, powinny niestety unikać migdałów, gdyż mogą, ale nie muszą mieć negatywny wpływ na przeciwciała tarczycowe: ANTY-TPO i ANTY TG. Jednak niektóre źródła podają, iż mleko migdałowe bardziej jest tolerowane przy tej chorobie, w porównaniu z mlekiem krowim.

JAJKA- to bogate źródło witaminy A, E, D i K, a także witaminy B2 i B12 oraz kwasu pantotenowego i składników mineralnych: fosforu, potasu, sodu, wapnia, żelaza, magnezu, miedzi, cynku, selenu.

Niestety osoby z chorobą hashimoto, powinny unikać bądź ograniczyć jedzenie jaj do minimum.

MARCHEW- prawdziwa kopalnia składników odżywczych. Przede wszystkim jest źródłem następujących witamin C, B6, E, K, kwasu foliowego, tiaminy. Marchew zawiera również beta-karoten, który pozytywnie wpływa na nasz wzrok, skórę, opalanie się, wzmacnia odporność, a także wspomaga leczenie trądziku. Beta-karoten jest przeciwutleniaczem co oznacza, że może zapobiegać niektórym chorobom nowotworowym. Marchew również jest źródłem witaminy A, a ponieważ kiedy jemy pokarmy bogate w beta-karoten, organizm przekształca go w taką ilość witaminy A, jakiej potrzebuje. Witamina ta spełnia wiele funkcji, na przykład utrzymuje dobrą ostrość wzrok, wzrost komórek oraz zdrową błonę śluzową. Korzystnie wpływa na ostrość widzenia w ciemności oraz dobry stan skóry i włosów.

marchew witaminy

ORZECHY informacje na ich temat znajdziesz tutaj

MLEKO- kolejne źródło bogatych witamin: A, B12, C, D, E, K, PP, jak również witaminy z grupy B. Źródło błonnika, kwasu mlekowego, fosforu, lipidów oraz wapnia. Niestety nietolerowane przez osoby z Hashimoto.

WITAMINA D

Według różnych badań, witamina ta również przyczynia się do płodności. Wpływa korzystnie na endometrium, a także prawidłowe zagnieżdżenie się plemnika w komórce jajowej.

Witamina D jest niezbędna do produkcji hormonów koniecznych, do prawidłowego przebiegu owulacji, a także do prawidłowego rozwoju dziecka. Kobiety, które planują ciąże, powinny zażywać co najmniej 1000 IU (jednostek międzynarodowych dziennie).

Witamina D kojarzona jest głównie z zaburzeniami mineralizacji kości, osteoporozą, krzywicą. Powinniśmy mieć świadomość zatem, iż tak cenna witamina, nie ogranicza się tylko do naszego układu kostnego.

Znajdziemy ją przede wszystkim w:

-słońcu- powstaje w skórze pod wpływem promieniowania ultrafioletowego [UV-B] (wystarczy przebywać tylko 15 minut na słońcu- ale i tu diabeł tkwi w szczegółach; produkcja w skórze zależy od pory roku i zanieczyszczenia powietrza. Najlepsze warunki w Polsce do nabycia tej cennej witaminy poprzez słońce jest między godz. 11-15 w okresie od kwietnia-września)

-tłustych rybach (makrela, łosoś, śledź, sardynki)

-olejach rybnych,

-wątróbce,

-owoce morza.

Jakie inne wartości odżywcze dadzą nam wymienione produkty?

RYBY

ŁOSOŚ-jest to jedna z najtłuściejszych ryb, zawiera dużo witamin A, D, E oraz B (B1,B2,B3,B6,B9,B12). Jest również największym źródłem kwasów Omega. Łosoś jest również bardzo dobrym źródłem składników mineralnych takich jak: jod, potas, cynk, miedź, fosfor, selen oraz magnez. Zawiera w swoim składzie również kwas foliowy. Bardzo wartościowa rybka.

łosoś witaminy

ŚLEDŹ- Ryba tłusta, bogata w kwasy omega-3, zawiera witaminy E, D, B, fosfor, potas, wapń, selen i żelazo.

MAKRELA- jest uznawana za wyjątkową rybę pośród gatunków morskich. Zawiera bardzo duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Doskonałe źródło selenu dla naszego organizmu. Chroni on czerwone krwinki i błony komórkowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Prócz pożądanej tutaj witaminy E i D oraz B posiada jod, który pozwala regulować pracę tarczycy i poziom wytwarzanych przez nią hormonów. Ryba jak najbardziej wskazana dla mnie.

WĄTRÓBKA- jest największym źródłem żelaza, cynku, jak i witamin z grupy B. Jedno z najlepszych źródeł dostarczania kwasu foliowego. Pozytywna wiadomość również dla osób z chorobami tarczycy- posiada wysoką zawartość witaminy A łatwo przyswajalnej, która może przyczynić się do odbudowana zaburzonego układu hormonalnego. W szczególności zalecana przy niedoborach hormonów tarczycy. Wątróbka posiada także, właściwości rewitalizujące co oznacz, iż w znaczny sposób wspiera płodność par starających się o potomstwo. Wątróbka strzał w 10! Jednak mała uwaga nie powinno się jej jadać codziennie. Powinniśmy być świadomi, że nadmiar może zaszkodzić tak samo, jak niedomiar witamin oraz różnych innych wartości odżywczych dla naszego organizmu.

WITAMINY Z GRUPY B

Również te witaminy mają ogromne znaczenie dla kobiecej płodności, gdyż wspomagają one wydzielanie hormonów płciowych.

Istnieje następujący podział tych witamin:

Witamina B1- Tiamina

Witamina B2- Ryboflawina

Witamina B3- Niacyna

Witamina B5- Kwas pantotenowy

Witamina B6- Pirydoksyna

Witamina B7- Biotyna, witamina H

Witamina B9- Kwas foliowy

Witamina B12- Cyjanokobalamina.

Witamina B2- wspomaga pracę tarczycy, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania centralnego i obwodowego układu nerwowego oraz układu odpornościowego odgrywa ona również ważną rolę w procesach przemiany materii, oraz jest niezbędna do tworzenia czerwonych płytek krwi. U kobiet przy niedoborze witaminy B2 dochodzi do infekcji pochwy.

Głównie znajdziemy ją:

w małżach, tłustych rybach (makrela, łosoś) grochu, soji, fasoli, selerze, szpinaku, pełnoziarnistym pieczywie, a także w migdałach, mleku, wątrobie i drożdżach).

szpinak witaminy

Witamina B6- Niedobór tejże witaminy może prowadzić do wzrostu poziomu estrogenów i obniżenia poziomu progesteronu, co w konsekwencji skutkuje poronieniem, zdarza się to często w początkowej fazie ciąży. Witamina ta odpowiada również za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, skurcze mięśni i pracę serca. Sporo witaminy B6 znajdziemy głównie w warzywach (zwłaszcza papryce czerwonej) warzywach liściastych, ziemniakach, awokado, fasoli, orzechach włoskich oraz soja. Osoby, które mają problemy z tarczycą, powinny pamiętać żeby unikać soji.

Witamina B9- powinno się ją przyjmować już na 3 miesiące przed planowaną ciążą, jest odpowiedzialna w dużej mierze za prawidłowe kształtowanie się układu nerwowego. Ma szczególne znaczenie dla kobiet ciężarnych do prawidłowego utrzymania ciąży, kwas foliowy chroni płód przed różnymi wadami rozwojowymi.

Najlepsze źródło witaminy B9 to warzywa liściaste (szpinak, kapusta, brokuły i kalafior). Niestety osoby z chorobą Hashimoto powinny unikać tych produktów bądź ograniczyć do minimum. Jest jeszcze możliwość suplementowania tej cennej dla nas witaminy w tabletkach.

Witamina B12- wpływa natomiast na zwiększenie grubości endometrium, co zwiększa szansę na implantację zarodka oraz zmniejsza ryzyko poronienia. Jest odpowiedzialna za produkcję czerwonych krwinek. Ponadto wspomaga utrzymywanie równowagi emocjonalnej oraz koncentracje. Znajdziemy ją głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego: mięso wołowe, drobiowe, podroby, ale także ryby,mleko, sery i owoce morza.

Witaminy z grupy B najczęściej występują razem w produktach żywieniowych.

Pomimo iż wszystkie witaminy są niezbędne, to pamiętajmy w szczególności o witaminach płodności E,D.

Wspomaganie płodności poprzez dostarczane witaminy – dla Was Od Rudej!