6 Czynności wspierających naukę mówienia
Tekst Aneta Boritzka
6 Czynności wspierających naukę mówienia – Czas dla dziecka
Dziecko potrzebuje pełnej uwagi rodzica. Można być z dzieckiem na dwa sposoby.
Być przy dziecku fizycznie, ale wszystko wkoło jest ważniejsze od niego: Porządek w domu, prasowanie, serial, telefon do przyjaciółki, facebook, czy inne media społecznościowe. Owszem fizycznie przy nim jesteśmy, krzątamy się gdzieś obok niego.
Możemy również być fizycznie i mentalnie przy swoim dziecku – innymi słowy, pełną uwagą koncentrujemy na naszym dziecku.
Wiadomo, że choćbyśmy chciały jako matki, koncentrować naszą całą uwagę na dziecku – to jest to niestety mało możliwe, bo przecież mamy szereg innych obowiązków, które nikt za nas inny nie zrobi, a poza tym również potrzebujemy złapać chwilę oddechu. Nie róbmy sobie z tego tytułu wyrzutów sumienia.
Wystarczy wyznaczyć sobie czas, gdzie całą uwagę skoncentrujemy na naszym dziecku. Niech to będzie chociaż dwie godziny w ciągu dnia. Dziecko w ten sposób czuje, że jest dla nas ważne.
Rozmawiajmy z nim w tym czasie. Nawet jeśli wydaje ci się, że on tak mało rozumie – mów do niego. Rozmawiajmy z dzieckiem, nawet gdy nie odpowiada. W swoim czasie na pewno, da nam jakąś odpowiedź. Może to będzie jedno słowo, albo dwa – natomiast poczuje się ważny, wysłuchany.
Pokażmy mu, że jesteśmy zainteresowani jego światem. Dziecko w tym czasie jest tak bardzo zainteresowane wszystkim, wejdźmy do świata dziecka pokażmy, że również jesteśmy zafascynowani tym co nas otacza. Nazywajmy rzeczy, które wskazuje palcem. Opowiadajmy, nazywajmy i pokazujmy do czego te rzeczy służą.
6 Czynności wspierających naukę mówienia
Nie traktuj dziecka jak dziecko!
Brzmi dziwnie. Wiem. Chodzi o to, że bardzo często kusi nas, by do dziecka zdrabniać wyrazy, zniekształcać, przekształcać, albo mówić w ich języku.
Mów do dziecka tak jak do każdej innej osoby dorosłej, wtedy ma możliwość nauczyć się poprawnie wymawiać słowa. Co jest ważne? Mów powoli, wyraźnie i podtrzymuj z nim kontakt wzrokowy!
Nie traktuj dziecka jak dziecko! Co nam taka mała istotka ma ważnego do powiedzenia? Przecież on tylko gugu – gaga albo ledwo mówi mama, brum – brum i szereg innych dziecięcych słówek. Pokaż dziecku, że go uważnie słuchasz. Zaangażuj się w tą rozmowę. Dziecko w ten sposób przełamie swoją nieśmiałość do rozmowy, z każdym dniem będzie miało nam coraz więcej do powiedzenia. Nie ignoruj tego, co ma dziecko do powiedzenia!
Jak nauczyć dziecko mówić? – Rysuj, śpiewaj, tańcz!
Nie ograniczajmy się tylko do książeczek, bajeczek. Włączmy muzykę – śpiewajmy! Dziecko najlepiej uczy się poprzez zabawę. Jeżeli dość dobrze zaangażujemy go w tą zabawę, nawet nie wiesz kiedy, samo zacznie naśladować to co my robimy. Może to być muzyka z radia, dziecięce piosenki, rymowanki, kołysanki – po prostu śpiewaj!
Rysujmy: domki, owoce, warzywa – co tylko mamy na myśli. Opowiadajmy co w tej chwili narysowaliśmy, jakiego koloru użyliśmy. Zapytajmy dziecko co by chciało, żebyśmy narysowali tym razem. Pytajmy dziecko: co on narysował.
Choćby to była jedna kreska, w której ty nie widzisz nic prócz kreski i dla ciebie to logiczne, że to tylko zwykła kreska – w jego oczach to będzie huśtawka albo koparka. Zaakceptuj to, że to jest poprawne. Czytałeś książkę “Mały książę” – przypomnij sobie rysunek węża boa trawiącego słonia.
“Mój rysunek nie przedstawiał kapelusza. Przedstawiał węża boa trawiącego słonia. Narysowałem więc wnętrze węża boa, żeby dorośli mogli lepiej zrozumieć. Im wszystko trzeba wyjaśniać”.
Dziecko ma swój tajemniczy, kreatywny świat – tylko musisz chcieć go poznać.
Chwal swoje dziecko
Każdy z nas lubi być chwalony za postępy w pracy. Nawet jeśli nie są one wielkie, czy idealne, pochwała motywuje! Dlatego zachęcam cię do tego, żebyś potrafił znaleźć powód do pochwały i dumy ze swojego dziecka.
Smoczek odstaw na bok!
Smoczek jest bardzo ważny dla naszego dziecka, pełni funkcję uspokojenia. Starajmy się używać smoczka jak najmniej . Ja nauczyłam dziecko używać smoczka tylko do zasypiania. W ciągu dnia w ogóle się o niego nie dopomina. Nie jest to łatwe, ale możliwe. Zachęcam was drogie mamy, drodzy rodzice – smoczek odstaw na bok.
Unikaj oglądania telewizji, tabletu, telefonu!
Może nam się wydawać, że dziecko oglądając telewizję, nauczy się mówić. Włączając dziecku bajkę w innym języku – nauczy się nowego języka. Niestety tak to nie działa. Może inaczej, działa gdy dziecko już zna dobrze swój język i cokolwiek potrafi mówić. Natomiast telewizja, tablet, telefon nie wymuszają na dziecku żadnej interakcji. Interakcja w nauce mówienia odgrywa kluczową rolę. Także wróć punkt pierwszy – czas z dzieckiem – Jak najwięcej z nim rozmawiaj!
Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, być może zainteresuje Cię również
Będzie mi miło, jeśli udostępnisz ten artykuł dalej! Dziękuje!
Related Articles
Related
Jak wspierać, by nie przeszkadzać – rozwój dziecięcej autonomii. Samodzielność dziecka.
Jak wspierać dziecko? Dlaczego samodzielność dziecka jest taka ważna? Jak wspierać, by nie przeszkadzać?
Pokonaj strach i niepewność
Pokonaj strach i niepewność! Zrozum swoje lęki, planuj małe kroki i znajdź wsparcie.
Zarządzanie czasem dla zapracowanych rodziców
Zarządzanie czasem dla zapracowanych rodziców Każdego dnia obiecuję sobie, że tym razem wszystko pójdzie gładko. Będę lepiej zorganizowana. Wstaniemy na czas, z uśmiechem zaczniemy dzień, a wieczorem usiądziemy razem spokojni i zadowoleni z tego, co udało się...