6 Czynności wspierających naukę mówienia

6 Czynności wspierających naukę mówienia

Aneta Boritzka

Tekst Aneta Boritzka

24/10/2020

6 Czynności wspierających naukę mówienia – Czas dla dziecka 

Dziecko potrzebuje pełnej uwagi rodzica. Można być z dzieckiem na dwa sposoby.

Być przy dziecku fizycznie, ale wszystko wkoło jest ważniejsze od niego: Porządek w domu, prasowanie, serial, telefon do przyjaciółki, facebook, czy inne media społecznościowe. Owszem fizycznie przy nim jesteśmy, krzątamy się gdzieś obok niego. 

Możemy również być fizycznie i mentalnie przy swoim dziecku – innymi słowy, pełną uwagą koncentrujemy na naszym dziecku. 

Wiadomo, że choćbyśmy chciały jako matki, koncentrować naszą całą uwagę na dziecku – to jest to niestety mało możliwe, bo przecież mamy szereg innych obowiązków, które nikt za nas inny nie zrobi, a poza tym również potrzebujemy złapać chwilę oddechu. Nie róbmy sobie z tego tytułu wyrzutów sumienia.

Wystarczy wyznaczyć sobie czas, gdzie całą uwagę skoncentrujemy na naszym dziecku. Niech to będzie chociaż dwie godziny w ciągu dnia. Dziecko w ten sposób czuje, że jest dla nas ważne.

Rozmawiajmy  z nim w tym czasie. Nawet jeśli wydaje ci się, że on tak mało rozumie – mów do niego. Rozmawiajmy z dzieckiem, nawet gdy nie odpowiada. W swoim czasie na pewno, da nam jakąś odpowiedź. Może to będzie jedno słowo, albo dwa – natomiast poczuje się ważny, wysłuchany.

Pokażmy mu, że jesteśmy zainteresowani jego światem. Dziecko w tym czasie jest tak bardzo zainteresowane wszystkim, wejdźmy do świata dziecka pokażmy, że również jesteśmy zafascynowani tym co nas otacza. Nazywajmy rzeczy, które wskazuje palcem. Opowiadajmy, nazywajmy i pokazujmy do czego te rzeczy służą.  

6 czynności wspierających naukę mówienia

6 Czynności wspierających naukę mówienia

Nie traktuj dziecka jak dziecko! 

Brzmi dziwnie. Wiem. Chodzi o to, że bardzo często kusi nas, by do dziecka zdrabniać wyrazy, zniekształcać, przekształcać, albo mówić w ich języku.

Mów do dziecka tak jak do każdej innej osoby dorosłej, wtedy ma możliwość nauczyć się poprawnie wymawiać słowa. Co jest ważne? Mów powoli, wyraźnie i podtrzymuj z nim kontakt wzrokowy! 

Nie traktuj dziecka jak dziecko! Co nam taka mała istotka ma ważnego do powiedzenia? Przecież on tylko gugu – gaga albo ledwo mówi mama, brum – brum i szereg innych dziecięcych słówek. Pokaż dziecku, że go uważnie słuchasz. Zaangażuj się w tą rozmowę. Dziecko w ten sposób przełamie swoją nieśmiałość do rozmowy, z każdym dniem będzie miało nam coraz więcej do powiedzenia. Nie ignoruj tego, co ma dziecko do powiedzenia! 

Szczęśliwa dziewczyna tańczy

 Jak nauczyć dziecko mówić? – Rysuj, śpiewaj, tańcz! 

Nie ograniczajmy się tylko do książeczek, bajeczek. Włączmy muzykę – śpiewajmy! Dziecko najlepiej uczy się poprzez zabawę. Jeżeli dość dobrze zaangażujemy go w tą zabawę, nawet nie wiesz kiedy, samo zacznie naśladować to co my robimy. Może to być muzyka z radia, dziecięce piosenki, rymowanki, kołysanki – po prostu śpiewaj! 

Rysujmy: domki, owoce, warzywa – co tylko mamy na myśli. Opowiadajmy co w tej chwili narysowaliśmy, jakiego koloru użyliśmy. Zapytajmy dziecko co by chciało, żebyśmy narysowali tym razem. Pytajmy dziecko: co on narysował.

Choćby to była jedna kreska, w której ty nie widzisz nic prócz kreski i dla ciebie to logiczne, że to tylko zwykła kreska – w jego oczach to będzie huśtawka albo koparka. Zaakceptuj to, że to jest poprawne. Czytałeś książkę “Mały książę” – przypomnij sobie rysunek węża boa trawiącego słonia.

“Mój rysunek nie przedstawiał kapelusza. Przedstawiał węża boa trawiącego słonia. Narysowałem więc wnętrze węża boa, żeby dorośli mogli lepiej zrozumieć. Im wszystko trzeba wyjaśniać”. 

Dziecko ma swój tajemniczy, kreatywny świat – tylko musisz chcieć go poznać. 

6 czynności wspierających naukę mówienia

Chwal swoje dziecko 

Każdy z nas lubi być chwalony za postępy w pracy. Nawet jeśli nie są one wielkie, czy idealne, pochwała motywuje! Dlatego zachęcam cię do tego, żebyś potrafił znaleźć powód do pochwały i dumy ze swojego dziecka. 

Smoczek odstaw na bok! 

Smoczek jest bardzo ważny dla naszego dziecka, pełni funkcję uspokojenia. Starajmy się używać smoczka jak najmniej . Ja nauczyłam dziecko używać smoczka tylko do zasypiania. W ciągu dnia w ogóle się o niego nie dopomina. Nie jest to łatwe, ale możliwe. Zachęcam was drogie mamy, drodzy rodzice – smoczek odstaw na bok.

Unikaj oglądania telewizji, tabletu, telefonu! 

Może nam się wydawać, że dziecko oglądając telewizję, nauczy się mówić. Włączając dziecku bajkę w innym języku – nauczy się nowego języka. Niestety tak to nie działa. Może inaczej, działa gdy dziecko już zna dobrze swój język i cokolwiek potrafi mówić. Natomiast telewizja, tablet, telefon nie wymuszają na dziecku żadnej interakcji. Interakcja w nauce mówienia odgrywa kluczową rolę. Także wróć punkt pierwszy – czas z dzieckiem – Jak najwięcej z nim rozmawiaj!

Dziecko leży i odpoczywa

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, być może zainteresuje Cię również 

Będzie mi miło, jeśli udostępnisz ten artykuł dalej! Dziękuje!

Related Articles

Related

Rodzicielskie pułapki w mediach społecznościowych

W dzisiejszym świecie, gdzie media społecznościowe kształtują nasze postrzeganie rzeczywistości, presja perfekcyjnego rodzicielstwa może przytłaczać. W najnowszym artykule przyglądamy się, jak idealizowane obrazy wpływają na nas i nasze dzieci, oraz jakie strategie możemy przyjąć, aby promować zdrowsze, bardziej realistyczne podejście do rodzicielstwa.

czytaj dalej

O autorze

Aneta Boritzka

Kieruje się przekonaniem, że każdy ma możliwość kształtowania swojego życia i decydowania o jego jakości – każdy ma szansę w pełni wykorzystać posiadane zasoby i osiągnąć zamierzone cele. Sama podróż do wyznaczonego celu jest niesamowitą przygodą. - Aneta Boritzka

8 komentarzy

  1. Patrycja

    Musze przyznac ze te porady są na parwdę swietne kochana !
    Na pewno pokaze je dla mojej siostry bo jej synek akurat teraz ma takie problemy 🙂

      • Agnieszka Kaniuk

        Bardzo ciekawy i pożyteczny post. Warto zastosować się do wszystkich porad.

  2. Koralina

    moje dzieciaki oglądają telewizję, nie mówię, że to coś dobrego, ale mamy swój plan dnia, w którym pojawia się ekran, jednak większość czasu spędzamy na zabawie i czytaniu, dlatego nie mam za bardzo wyrzutów sumienia, co do oglądania 😉

  3. Niebieska Niezapominajka

    „Mały Książę” to jedna z tych książek, które – jako dorosła osoba – sobie ukochałam. Poznałam ją, będąc w gimnazjum, ale dopiero niedawno zrozumiałam tak naprawdę jej przekaz i sens. To naprawdę wartościowa pozycja.

  4. Julka

    Świetne rady. Moim zdaniem niejednej mamie która stoi przed tą nauką zdecydowanie by się przydało przeczytać ten wpis. Sama na pewno go sobie zapamiętam.

  5. Werka

    Ciekawy wpis. Bardzo pomocy dla logopedów rodziców i przyszłych rodziców. Z pewnością nauka mówienia wymaga od każdej z tych grup wiele cierpliwości i czasu. Takie wskazkowi okazują się być na wagę złota.

Cytat

„Czy wiesz, że homar, gdy wyrasta ze starego pancerza, znajduje najcięższy głaz w okolicy i wsuwa się pod niego, wykonując niewielki podkop? Po chwili czuje na własnym ciele presję tak nieprzyjemną, że jest bliski śmierci. Ten ból jest jednak konieczny, by zniszczyć stary pancerz i dać możliwość powstania nowemu, który będzie pasował do obecnych rozmiarów skorupiaka.” – To nie są moje słowa, to słowa Jolanty Pieli, która doskonale opisuje konieczność wychodzenia poza strefę komfortu.

Gdybym mogła dać sobie tylko jedną radę sprzed kilku lat byłoby nią:

„Przestań się bać, rób to, o czym marzysz, to, co jest dla Ciebie ważne”