Site icon OdRudej

Cytaty o dzieciach, które wzruszają, uczą i inspirują!

Cytaty o dzieciach

Cytaty o dzieciach

Cytaty o dzieciach, które wzruszają, uczą i inspirują!

Tekst Aneta Boritzka

20/09/2021

Cytaty o dzieciach, które wzruszają, uczą i inspirują!

Dziecko już od chwili narodzin otrzymuje status: “bomby możliwości, zdolnej stać się wszystkim, czym może stać się człowiek, i zdolnej nauczyć się wszystkiego, czego może się człowiek nauczyć. Natomiast już od pierwszych chwil życia niewykorzystane potencjały (czyli te, które są nieprzydatne w naszym środowisku) zaczynają zanikać, by ustąpić miejsca tym, które – w skończonej ilości – przydadzą nam się w życiu. Podczas pierwszych miesięcy życia doświadczamy prawdziwego krwotoku możliwości – ulatują od nas na cztery wiatry, giną tysiącami. 

Co zostaje po tych radykalnych przycięciach? Dorosły. Z punktu widzenia jego potencjału dorosły – który postrzega siebie jako wersję ‘plus’, który stawia siebie na szczycie rozwoju – jest zaledwie cieniem tego, kim mógł się stać. Wersją karłowatą bonsai. A kiedy staje się dzieckiem, staje się olbrzymem. Gigantem możliwości. Jedynym strażnikiem tego wszystkiego, czym możemy się stać, wszystkiego, czego możemy się nauczyć. To wystarczający powód, by radykalnie zmienić nasze podejście do dziecka”. – Rytmy i Rytuały dzieci, Andre Stern (Książkę otrzymałam w prezencie. Dziękuję Ci za nią Elu, jest dla mnie bardzo cenna. Tym właśnie cytatem, który trafił do mnie bardzo mocno, chce się szczególnie podzielić!).

Cytaty o dzieciach, które wzruszają, uczą i inspirują!

“Aby skierować dziecko na właściwą drogę, musisz nią podążać razem z nim”. – Josh Billings

“Dzieci są jak mokry cement – wszystko, z czym się zetkną, zostawia na nich swój ślad”. –  Haim Ginnot

“Nasze dziedzictwo i ideały, nasze kodeksy i standardy – zasady, którymi kierujemy się w życiu i których uczymy nasze dzieci – ocaleją albo zginą, zależnie od tego, jak swobodnie wymieniamy się uczuciami i pomysłami”. – Walt Disney 

“Nie martw się tym, że dzieci nigdy cię nie słuchają; martw się tym, że nieustannie cię obserwują”. – Robert Fulghum

“Powaga, zaangażowanie i koncentracja entuzjastycznego dziecka zakrzywiają czas i przestrzeń, zmieniają wszechświat i los, magnetyzują przyszłość”. – Andre Stern

“Dyscyplinowanie dziecka polega między innymi na ustalaniu zasad. Wolę nazywać to wychowawcze zadanie – wyznaczaniem granic. Brak granic może być dla dziecka przerażający. Nie tylko zewnętrzny świat może przerażać – świat wewnętrzny,  świat uczuć również potrafi wzbudzić lęk, kiedy nie wiesz, czy sam zdołasz nad tymi uczuciami zapanować”. – Fred Rogers

“Wszystko jedno czy mówimy o zasadach, czy granicach – te dobre, według mnie, mają kilka wspólnych cech: służą uzasadnionym celom; są praktyczne i pozostają w zasięgu możliwości dziecka; są spójne; i są wyrazem miłości oraz troski”. – Fred Rogers

“Nic nie jest złem ani dobrem samo przez się, tylko myśl nasza czyni to i owo takim”. – William Shakespeare

“Umysł jest jak spadochron – działa tylko wtedy, kiedy jest otwarty”. – Frank Zappa 

“Troskliwy, opiekuńczy i mądry głos pomocnego dorosłego ulega internalizacji i staje się częścią własnego głosu młodego człowieka”. National Research Council

“Czasem nie wystarczy kochać dzieci i łożyć na ich utrzymanie. Nasze pociechy potrzebują całej naszej uwagi i oczekują, że dostroimy się do ich uczuć tak dobrze, by czuły się bezpieczne, rozumiane i związane z nami”. – Goldie Hawn, Wendy Holden

“Kiedy główny opiekun jest zawsze dostępny i reaguje na potrzeby dziecka (…), powstaje fundament wiary w to, że najważniejsi ludzie w życiu dziecka zawsze będą przy nim, gdy będzie ich potrzebowało”. – Sharon Begley 

“Kiedy odsuwamy dzieci na bok i zajmujemy się czymś innym, każąc im zadowolić się zabawkami albo innymi wypełniaczami czasu, bezwiednie przygotowujemy je do roli pasywnych i bezsilnych biorców w świecie miłości i wrażliwości”. – dr Jon Kabat-Zinn 

“Kiedy dziecko zaczyna rozumieć, jakie znaczenie ma umysł, sposób przyswajania informacji zmienia się diametralnie. Ta świadomość zwiększa radość ze zdobywania wiedzy i wpływa na doświadczenie uczenia się”. – Dr med. Daniel J. Siegel

“Rodzice są aktywnymi rzeźbiarzami rosnących mózgów swoich dzieci. Niedojrzały mózg młodego człowieka jest tak wrażliwy na doświadczenia społeczne, że rodzice adopcyjni mogliby w rzeczywistości być nazywani rodzicami biologicznymi, ponieważ przeżycia rodzinne wpływają na kształt biologicznej struktury mózgu ich dziecka”. – dr med. Daniel J. Siegel 

“Neurolodzy szacują, że 50 procent szczęścia dzieci jest wynikiem wrodzonych predyspozycji, a reszta zależy od naszych starań. Jest to coś, co możemy aktywnie pielęgnować, niezależnie od tego, czy jesteśmy samotnymi rodzicami, czy żyjemy w związku z drugim człowiekiem” – Goldie Hawn, Wendy Holden

Cytaty o dzieciach

“Dzieci są urodzonymi naukowcami. Spontanicznie eksperymentują, doświadczają i powtarzają próby w nieskończoność. (…) Wąchają, smakują, gryzą i dotykają, sprawdzając twardość, miękkość, sprężystość, chropowatość, gładkość i temperaturę przedmiotów”. – R. BUCKMINSTER FULLER

“Bądź uważny.Uważne jedzenie angażuje wszystkie zmysły. Zanurzamy się w kolorach, fakturach, zapachach i smakach, a nawet w odgłosach picia i jedzenia. Wyzwala ciekawość i chęć zabawy, gdy badamy własne reakcje na różne pokarmy i wewnętrzne sygnały głodu i zadowolenia”. – dr med. Jan Chozen Bays

“Z badań wynika, że ludzie bardziej uważni potrafią lepiej regulować swoje poczucie dobrostanu dzięki większej świadomości emocjonalnej, zrozumieniu, akceptacji oraz umiejętności korygowania lub zmieniania nieprzyjemnych stanów nastroju. (…) Zdolność umiejętnego regulowania wewnętrznych doświadczeń emocjonalnych w danej chwili może się przekładać na lepsze zdrowie psychiczne w długim okresie”. – dr Jeffrey M. Greeson 

“Dziecko zanurza się bez ograniczeń w nieskończoności ludzkiego umysłu. Upaja się możliwością bycia wszędzie jednocześnie, żeglowania tak daleko, jak tylko umysł jest w stanie. Wizualizuje rzeczy najbardziej konkretne, krąży wokół nich, łączy je z powstającymi w jego wyobraźni – równie namacalnymi – wynalazkami. Jest w tym, widzi siebie i innych wraz z sobą, wchodzi w interakcje z innymi. Wierzy w niezwyciężoność ludzkiej wspólnoty. Ty, ty i ja, razem. Ty, który umiesz biegać, ona, która umie czytać, ja który umiem każdą rzecz naprawić”. – Andre Stern 

“Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość tryumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania”. – Janusz Korczak

“Dzieci nie są głupsze od dorosłych, tylko mają mniej doświadczenia.” – Janusz Korczak

“Dzieci potrzebują ciepła, wielkiej miłości, żeby być ludźmi”. – Phil Bosmans

“Dziecko rzadko potrzebuje dobrego mówcy, częściej dobrego słuchacza”. – Robert Brault

“Dopamina wywołuje doznanie czujności, wzmaga uwagę, przyspiesza myślenie, zwiększa motywację i energię mentalną. Strach przed porażką, izolacją i stresem powoduje, że dopamina ustępuje miejsca noradrenalinie. Czujność zmienia się w agresję i pobudzenie, pojawia się frustracja i apatia. Jak dzieci mogą się uczyć w takich warunkach?” dr Marc Meyer

„Dzieci nie pojawiają się na świecie z załączoną instrukcją obsługi. Samemu trzeba nauczyć się, jak radzić sobie z każdym z nich, a gdy ci to zaczyna wychodzić, one postanawiają wyprowadzić się z domu”. – Richard Paul Evans

Cytaty, aforyzmy o dzieciach

“Kiedy jesteśmy uosobieniem spokoju i szczęścia, przyczyniamy się do rozwoju dziecka spokojnego, szczęśliwego, obdarzonego większą inteligencją emocjonalną. Kiedy jesteśmy rozgorączkowani, agresywni lub zestresowani, wywołujemy podobne problemy emocjonalne u dziecka”. – Goldie Hawn, Wendy Holden

“Z badań wynika, że relacje z rodzicami ulegają zmianom, a wraz z nimi zmienia się charakter dziecięcego przywiązania. To znaczy, że nigdy nie jest za późno na wywoływanie pozytywnych zmian w życiu dziecka”. –  dr med. Daniel J. Siegel

“Wydaje się, że ogromny wpływ na rozwój kory przedczołowej mają doświadczenia interpersonalne. Dlatego właśnie wczesne relacje z ludźmi mają tak duży wpływ na całe nasze życie”. – dr med. Daniel J. Siegel

“Jeśli naprawdę chcesz kogoś czegoś nauczyć, powinieneś sam dogłębnie przestudiować techniki, które chcesz przekazać. Najlepszym sposobem uczenia dziecka jest dawanie mu przykładu i bycie dla niego wzorem do naśladowania”. –  mgr Linda Lantieri

“Praktykując uważność i ponownie odkrywając naturę naszego szczęścia, możemy stać się wzorem do naśladowania dla dzieci”. – Goldie Hawn, Wendy Holden

“Jako rodzice zmagamy się z wieloma wyzwaniami, więc zamiast zadręczać się uczuciem bezradności i braku nadziei, powinniśmy uczyć się pozytywnych sposobów kształtowania mózgu, żeby zwiększyć szanse na osiągnięcie sukcesu i zwiększenie radości życia”. – Goldie Hawn, Wendy Holden

“Musimy pamiętać o tym, że każdego dnia przytrafiają nam się radosne chwile. Kiedy to zrozumiemy, zaczniemy je dostrzegać. Od czasu do czasu zatrzymamy się i poświęcimy chwilę na delektowanie się drobnymi radościami i przyjemnościami życia. Jeśli nie będzie to dla nas uciążliwym obowiązkiem, przekonamy się, że to proste ćwiczenie jest bardzo odświeżające”. – JOHN KEHOE, The Practice of Happiness

“Wiele chwil mija niezauważonych i niedocenianych. Powinniśmy podjąć wysiłek, by je dostrzec i zatrzymać w świadomości. Musimy ciągle nad tym pracować, ponieważ umysł jest pochłonięty tak wielką liczbą spraw, że może z łatwością przeoczyć chwile spełnienia”. – dr Jon Kabat-Zinn

“Za każdą minutę złości płacisz sześćdziesięcioma sekundami spokoju”. – Ralph Waldo Emerson

Wyładowywanie złości przypomina gaszenie pożaru benzyną – tylko podsyca płomienie. Karmiąc agresywne myśli i uczucia, zaostrzamy tylko agresywną reakcję”. – dr Brad Bushman

“Rytuał. To on wraz z rytmami, nadaje strukturę dzieciństwu. Rytmy i rytuały uspokajają, dają poczucie bezpieczeństwa, stabilizują i gwarantują oparcie, od którego można się odbić, by wyruszyć na poszukiwanie przygody, codzienne fascynujące odkrywanie nowych horyzontów. Skróty i zmiany są elementami niepokojącymi, niepożądanymi, a czasem wręcz przerażającymi”. – Andre Stern

“Tylko kiedy w porcie macierzystym jest wszystko w porządku, dziecko może radośnie i z ochotą wyruszyć na spotkanie nieznanego, na poszukiwanie nowych doświadczeń. Ale jeśli port macierzysty usuwa mu się spod nóg, dziecko zastyga. A na domiar złego pojawia się ryzyko, że obdarzymy je mianem – uparciucha”. – Andre Stern 

Warto przeczytać

Artykuły

Exit mobile version