Czym jest budżet domowy i czy muszę go prowadzić? Jak zrobić osobisty budżet domowy?
Budżet domowy jest efektywnym narzędziem wspierającym zarządzanie finansami w naszym gospodarstwie domowym. To zestawienie dochodów i wydatków na przestrzeni każdego miesiąca. Pisemny miesięczny budżet to narzędzie do planowania finansowego, które pozwala zaplanować, ile wydasz lub zaoszczędzisz każdego miesiąca. Pozwala także śledzić swoje nawyki wydawania pieniędzy.
“Budżet do mówienie twoim pieniądzom dokąd mają iść, zamiast zastanawiać się dokąd one same sobie poszły” – Dave Ramsey
Zatem jeśli chcesz kontrolować swoje wydatki i dążyć do osiągnięcia swoich celów finansowych, potrzebujesz tego narzędzia – jakim jest opracowanie budżetu domowego.
Jeżeli dopiero co otrzymałeś wypłatę i w połowie miesiąca już nie bardzo wiesz jak zarządzać resztą pieniędzy, bo niewiele pozostało ci na koncie i nawet nie wiesz gdzie one się rozeszły w tak szybkim czasie – koniecznie powinieneś zacząć prowadzić budżet domowy.
Jak zrobić osobisty budżet domowy? Dowiedz się w tym artykule!
Jak zrobić osobisty budżet domowy?
Budżet słowo samo w sobie może brzmieć niezbyt przyjemnie, bo brzmi jak ograniczenie – po części tak jest. Natomiast ty sam ustalasz czy chcesz całą swoją wypłatę zagospodarować na zobowiązania obowiązkowe (czynsz, rachunki) i przyjemności ( rozrywka, zakupy itd), albo może chcesz stworzyć poduszkę finansową.
Tak naprawdę ty ustalasz jak chcesz zarządzać swoim budżetem.
Budżet działa tylko wtedy, gdy naprawdę umieścisz w nim wszystkie swoje wydatki ( nie wstydząc się swoich zakupów – jak np. piąta para butów w tym miesiącu czy trzecia torebka). Musisz umieścić wszystkie dokładne informacje wraz z podaniem rzeczywistej kwoty.
W ten sposób zauważysz swoje miesięczne nawyki, swoje błędy i być może dostrzeżesz dlaczego w tym miesiącu znów zabrakło Ci pieniędzy z końcem miesiąca.
Jak zrobić budżet domowy w pięciu prostych krokach
Zanim zaczniesz opracowywać budżet, znajdź dobry szablon, którego możesz użyć do wypełnienia liczb swoich wydatków i dochodów.
1. Zbierz dokumenty finansowe
Co się składa na dokumenty finansowe?
- wyciągi bankowe,
- rachunek za telefon,
- rachunki za prąd, gaz, wodę, ogrzewanie,
- rachunki za śmieci, internet, telewizję
- rachunki za kartę kredytową
- wyciągi z kredytu hipotecznego, lub kredytu samochodowego
- wpływy z ostatnich trzech miesięcy,
- wpływy z transakcji dotyczące nieruchomości.
2. Oblicz swój dochód
Jakiego dochodu możesz spodziewać się każdego miesiąca? Jeśli jesteś zatrudniony przez pracodawcę i masz regularne wypłaty, bardzo prosto obliczyć ile dostaniesz “na rękę” – kwotę netto. Jeśli natomiast jesteś samozatrudniony o wiele trudniej jest przewidzieć jaki będzie kolejny miesiąc. Natomiast możemy tu uwzględnić za próg najniższą kwotę jaką zarobiliśmy w okresie ostatnich 3 bądź 6 miesięcy (im dłuższy okres weźmiemy pod uwagę tym lepiej).
Na tej podstawie już wiesz jaki jest twój miesięczny dochód.
3. Utwórz listę miesięcznych wydatków
Zapisz listę wszystkich wydatków jakie spodziewasz się ponieść w ciągu tego miesiąca
- spłata kredytu hipotecznego lub czynszu,
- płatności za samochód,
- ubezpieczenie,
- rachunki,
- wizyta u lekarza,
- wizyta u kosmetyczki,
- artykuły spożywcze,
- artykuły gospodarcze (proszek do prania, inne)
- karnet na siłownie, fitness
- jedzenie poza domem,
- artykuły dla dziecka,
- koszty transportu,
- zaplanowana wycieczka,
Skorzystaj z wyciągów bankowych, pokwitowań i wyciągów kart kredytowych z ostatnich trzech miesięcy, aby zidentyfikować wszystkie swoje wydatki.
4. Określ stałe i zmienne wydatki
Stałe wydatki – co kryje się za tymi słowami? To wszystkie koszty regularne, które musisz obowiązkowo opłacać każdego miesiąca np. czynsz, kredyt hipoteczny, usługa internetowa, wywóz śmieci, rachunek za telefon.
Wydatki zmienne – jak sama nazwa wskazuje, to rodzaj wydatków, który może zmieniać się z miesiąca na miesiąc.
- artykuły spożywcze,
- artykuły dla dziecka,
- chemia gospodarcza,
- wizyty u specjalisty,
- benzyna,
- jedzenie poza domem,
- karnet na basen,
- prezenty
Wskazówka – jeśli nie posiadasz kwoty na tak zwaną “czarną godzinę” albo inaczej funduszu awaryjnego, dobrze jest uwzględnić również kategorię: Niespodziewanych wydatków, które mogą pojawić się w ciągu miesiąca i wykoleją nam budżet.
Jeśli nie masz pojęcia ile wydajesz w każdej kategorii, koniecznie sprawdź wyciągi bankowe, paragony, faktury z ostatnich trzech miesięcy, żeby z grubsza oszacować.
5. Suma dochodów i wydatków
Jeśli twoje dochody są wyższe niż wydatki – to jest to naprawdę dobry początek – Gratulacje! Tym sposobem, możesz stworzyć sobie kategorię: Poduszka Finansowa, która posłuży ci jako forma zabezpieczenia swojej przyszłość, albo inwestycja (co również zalicza się jako forma zabezpieczenia na przyszłość).
Wskazówka jeśli masz więcej dochodów niż wydatków, możesz rozważyć filozofię budżetowania: 50/30/20
Co się kryje za tymi liczbami?
50% – podstawowe wydatki (czynsz, lekarstwa, ubezpieczenie, rachunki, opieka zdrowotna)
30% – zakupy, inwestycja w hobby, jedzenie poza domem, wizyta u kosmetyczki, wizyta u fryzjera, wycieczka
20% – spłata zadłużenia, bądź oszczędności (poduszka finansowa)
Jeśli twoje wydatki przewyższają dochody, oznacza to, że wydajesz za dużo i musisz wprowadzić pewne zmiany.
Podsumowanie
Monitorowanie tego, ile wydajesz w ciągu miesiąca, uchroni Cię przed nadmiernymi wydatkami i pomoże zidentyfikować niepotrzebne wydatki lub problematyczne wzorce wydatków.
Specjalnie dla Ciebie przygotowałam gotowy szablon w dwóch wersjach kolorystycznych – Szablony są do pobrania za darmo! Wystarczy tylko uzupełnić!
Dobrze zaplanowany budżet domonwy to podstawa, u nas w exelu dokłądne zapiski i plany, na zakupy z listą i okrslonym budżetem aby nie rozwalać pieniedzy 🙂
Już od kilku lat zabieramy się do tego, by coś takiego sobie stworzyć, ale chyba brakuje nam samozaparcia. Druga sprawa jest taka, że nasze dochody są naprawdę bardzo różne w poszczególnych miesiącach.
Trudniej jest zorganizować taki budżet domowy jeśli dochody każdego miesiąca są różne. Natomiast da się to zrobić, bo mam podobną sytuację 🙂
Wstyd się przyznać, ale nigdy nie prowadziłam i nie prowadzę domowego budżetu. Nie wiem, dlaczego? Moi rodzice co wieczór podsumowywali wydatki dnia, ale jakoś nie złapałam bakcyla budżetowania… 😉
Cóż , przy planowaniu budżetu nie można oszukiwać siebie :-)))
Ponieważ prowadzę domowy budżet i jestem dosyć oszczędna, zawsze mam oszczędności.
Nie znoszę zakupów, galerii handlowych i kupowanie to dla mnie dramat.
Po zakupy chodzę z kartką i biorę tylko potrzebne rzeczy.Paragony zawsze zabieram.
Polecam też wszystkim prowadzenie budżetu domowego.
Pozdrawiam!
Dziękuję Ci za ten wpis, wiem że dobrze zarządzam swoim budżetem 😊 a także za bardzo przydatny szablon
Na początku małżeństwa, kiedy trzeba było sporo rzeczy zaplanować i kupić, chętnie siadaliśmy do sporządzania budżetu, tak aby wiedzieć, czego się trzymać. Z czasem doszliśmy do takiej wprawy, że teraz jedynie uzgadniamy hierarchię wydatków.
Trochę zachodu, jednak warto zrobić taki budżet 🙂
Szczerze podziwiam osoby, ktore potrafią prowadzić swój domowy budżet – zwłaszcza, kiedy rodzina jest wielodzietna.
Uuu wow, bardzie fajnie opisane. Musze sprawdzić to u siebie.
Koniecznie muszę sobie coś takiego stworzyć, wreszcie mnie to zmotywuje do oszczędzania.
U mnie się sprawdziło, dlatego chciałam się ty z wami podzielić 🙂
Ja jakoś nie mogę się skupić na prowadzeniu czegoś takiego. Za to na aplikacji bankowej mam zaznaczone, ile procent całości stanowią o szczególne segmenty wydatków.
Budżet układamy w głowie i tam wszystko planujemy 🙂
Każdy ma swój sposób 🙂 Ja lubię mieć wszystko zapisane, to też chyba dlatego bo kocham notesiki, szabloniki i inne tego typu przejrzyste zapiski.
Pomysł z szablonem świetny. Umiejętność dopinania domowego budżetu sprawia, że można czuć się bezpiecznie pod względem finansowym.
Bardzo dziękuję, ciesze się, jeśli jest dla Ciebie przydatny!
Wiele razy zabierałam się za prowadzenie budżetu domowego, ale wciąż mi nie wychodzi. Przydałaby się jakaś sprytna, prosta apka na telefon..
Apka też jest dobra, ale myślę, że szablon jaki przygotowałam do wielokrotnego użytku również wystarczy 🙂
Jejku te szablony są genialne! Zwłaszcza rudy 🙈 dziękuję serdecznie za tak przydatny wpis.
Muszę powiedzieć, że nigdy nie zrobiłam budżetu domowego. Ja mam inną zasadę, nie wydaję więcej, niż zarabiam i wystrzegam się okazji, wyprzedaży czy innych promocji. No a teraz jest mi najtrudniej, ale zaciskam pasa już za chwilę. Sierpień to spokojny miesiąc na oszczędzanie. Dobry i pożyteczny post, gratuluję, pozdrawiam serdecznie
Bardzo dziękuje 🙂 My również staramy sttosować się do twojej zasady 🙂 ale przy tym właśnie mieć te zaplecze 20%
Wielokrotnie próbowałam nad tym zapanować, ale jednak chyba jestem za mało ogranięta, nie umiem cyklicznie zbierać tych paragonów, spisywać wszystkiego… Wiem ile mniej więcej wpływa, bo co miesiąc jest troche inaczej, wiem, ile potrzebujemy na rachunki, wiem ile odkładam, a resztę zwyczajnie przeżeramy wedle potrzeb.
O organizacji budżetu juz nieraz czytałam 🙂 Najtrudniej jest zacząć pracowanie nad tym, ale warto. Wtedy przynajmniej wiemy, jak rozkładają się nasze finanse.
Wcześniej też wyrzucałam pargony albo zostawiałam w sklepie, teraz to już taki nawyk 🙂 bardzo pozytywny