Czym jest budżet domowy i czy muszę go prowadzić? 

Budżet domowy jest efektywnym narzędziem wspierającym zarządzanie finansami w naszym gospodarstwie domowym. To zestawienie dochodów i wydatków na przestrzeni każdego miesiąca. Pisemny miesięczny budżet to narzędzie do planowania finansowego, które pozwala zaplanować, ile wydasz lub zaoszczędzisz każdego miesiąca. Pozwala także śledzić swoje nawyki wydawania pieniędzy.

“Budżet do mówienie twoim pieniądzom dokąd mają iść, zamiast zastanawiać się dokąd one same sobie poszły” – Dave Ramsey 

Zatem jeśli chcesz kontrolować swoje wydatki i dążyć do osiągnięcia swoich celów finansowych, potrzebujesz tego narzędzia – jakim jest opracowanie budżetu domowego.

Jeżeli dopiero co otrzymałeś wypłatę i w połowie miesiąca już nie bardzo wiesz jak zarządzać resztą pieniędzy, bo niewiele pozostało ci na koncie i nawet nie wiesz gdzie one się rozeszły w tak szybkim czasie – koniecznie powinieneś zacząć prowadzić budżet domowy. 

Budżet słowo samo w sobie może brzmieć niezbyt przyjemnie, bo brzmi jak ograniczenie – po części tak jest. Natomiast ty sam ustalasz czy chcesz całą swoją wypłatę zagospodarować na zobowiązania obowiązkowe (czynsz, rachunki) i przyjemności ( rozrywka, zakupy itd), albo może chcesz stworzyć poduszkę finansową.

Tak naprawdę ty ustalasz jak chcesz zarządzać swoim budżetem. 

Budżet działa tylko wtedy, gdy naprawdę umieścisz w nim wszystkie swoje wydatki ( nie wstydząc się swoich zakupów – jak np. piąta para butów w tym miesiącu czy trzecia torebka). Musisz umieścić wszystkie dokładne informacje wraz z podaniem rzeczywistej kwoty.

W ten sposób zauważysz swoje miesięczne nawyki, swoje błędy i być może dostrzeżesz dlaczego w tym miesiącu znów zabrakło Ci pieniędzy z końcem miesiąca.

Jak zrobić osobisty budżet domowy

Jak zrobić budżet domowy w pięciu prostych krokach

Zanim zaczniesz opracowywać budżet, znajdź dobry szablon, którego możesz użyć do wypełnienia liczb swoich wydatków i dochodów.

1. Zbierz dokumenty finansowe 

Co się składa na dokumenty finansowe? 

  • wyciągi bankowe, 
  • rachunek za telefon, 
  • rachunki za prąd, gaz, wodę, ogrzewanie, 
  • rachunki za śmieci, internet, telewizję
  • rachunki za kartę kredytową
  • wyciągi z kredytu hipotecznego, lub kredytu samochodowego
  • wpływy z ostatnich trzech miesięcy,
  • wpływy z transakcji dotyczące nieruchomości.

2. Oblicz swój dochód

Jakiego dochodu możesz spodziewać się każdego miesiąca?  Jeśli jesteś zatrudniony przez pracodawcę i masz regularne wypłaty, bardzo prosto obliczyć ile dostaniesz “na rękę” – kwotę netto. Jeśli natomiast jesteś samozatrudniony o wiele trudniej jest przewidzieć jaki będzie kolejny miesiąc. Natomiast możemy tu uwzględnić za próg najniższą kwotę jaką zarobiliśmy w okresie ostatnich 3 bądź 6 miesięcy (im dłuższy okres weźmiemy pod uwagę tym lepiej). 

Na tej podstawie już wiesz jaki jest twój miesięczny dochód. 

3. Utwórz listę miesięcznych wydatków

Zapisz listę wszystkich wydatków jakie spodziewasz się ponieść w ciągu tego miesiąca

  • spłata kredytu hipotecznego lub czynszu, 
  • płatności za samochód, 
  • ubezpieczenie, 
  • rachunki, 
  • wizyta u lekarza, 
  • wizyta u kosmetyczki, 
  • artykuły spożywcze, 
  • artykuły gospodarcze (proszek do prania, inne) 
  • karnet na siłownie, fitness
  • jedzenie poza domem, 
  • artykuły dla dziecka, 
  • koszty transportu,
  • zaplanowana wycieczka, 

Skorzystaj z wyciągów bankowych, pokwitowań i wyciągów kart kredytowych z ostatnich trzech miesięcy, aby zidentyfikować wszystkie swoje wydatki.

4. Określ stałe i zmienne wydatki

Stałe wydatkico kryje się za tymi słowami? To wszystkie koszty regularne, które musisz obowiązkowo opłacać każdego miesiąca np. czynsz, kredyt hipoteczny, usługa internetowa, wywóz śmieci, rachunek za telefon.

Wydatki zmienne jak sama nazwa wskazuje, to rodzaj wydatków, który może zmieniać się z miesiąca na miesiąc.

  • artykuły spożywcze, 
  • artykuły dla dziecka, 
  • chemia gospodarcza, 
  • wizyty u specjalisty, 
  • benzyna, 
  • jedzenie poza domem, 
  • karnet na basen, 
  • prezenty 

Wskazówka – jeśli nie posiadasz kwoty na tak zwaną “czarną godzinę” albo inaczej funduszu awaryjnego, dobrze jest uwzględnić również kategorię: Niespodziewanych wydatków, które mogą pojawić się w ciągu miesiąca i wykoleją nam budżet.

Jeśli nie masz pojęcia ile wydajesz w każdej kategorii, koniecznie sprawdź wyciągi bankowe, paragony, faktury z ostatnich trzech miesięcy, żeby z grubsza oszacować. 

 5. Suma dochodów i wydatków

Jeśli twoje dochody są wyższe niż wydatki – to jest to naprawdę dobry początek – Gratulacje! Tym sposobem, możesz stworzyć sobie kategorię: Poduszka Finansowa, która posłuży ci jako forma zabezpieczenia swojej przyszłość, albo inwestycja (co również zalicza się jako forma zabezpieczenia na przyszłość).

Wskazówka jeśli masz więcej dochodów niż wydatków, możesz rozważyć filozofię budżetowania: 50/30/20

Co się kryje za tymi liczbami? 

50% – podstawowe wydatki (czynsz, lekarstwa, ubezpieczenie, rachunki, opieka zdrowotna) 

30% – zakupy, inwestycja w hobby, jedzenie poza domem, wizyta u kosmetyczki, wizyta u fryzjera, wycieczka 

20% – spłata zadłużenia, bądź oszczędności (poduszka finansowa)  

Jeśli twoje wydatki przewyższają dochody, oznacza to, że wydajesz za dużo i musisz wprowadzić pewne zmiany.

Podsumowanie

Monitorowanie tego, ile wydajesz w ciągu miesiąca, uchroni Cię przed nadmiernymi wydatkami i pomoże zidentyfikować niepotrzebne wydatki lub problematyczne wzorce wydatków. 

Specjalnie dla Ciebie przygotowałam gotowy szablon w dwóch wersjach kolorystycznych – Szablony są do pobrania za darmo! Wystarczy tylko uzupełnić!

 

 

DO POBRANIA